Devamı::
<<< LAYER’da OPACITY ve FILL >>>
Opacity ve Fill araçları arasındaki farkı bir örnek üzerinde işleyelim.
Bir yazıya, fotoğrafa Layer Style’ları kullanarak efekt uyguladığımızı
düşünelim. Fill değeri Layer Style uygulanmış yazıyı ya da fotoğrafın
yoğunluk değerini (opacity) değiştirir. Bu esnada Style değerlerinde
hiçbir değişiklik olmaz. Opacity sürgüsünde yapılan değişiklik hem
Layer Style hem de Style uygulanmış layer’ın yoğunluğunu (opacity)
etkiler.
<<< LAYER SET >>>
Alt tuşu ile birlikte Layer Set ikonuna tıkladığınızda karşınıza Layer
Set bilgi penceresi çıkar ve hangi isimde açmak istediğinizi, layer
modunu, opacity değerini doğrudan girebilirsiniz. Layer paletimizde
onlarca layer olduğunu kabul ederek bu layer’ları bir Set altında
toplamak istiyoruz. Aynı set altında toplamak istediğiniz layer’ları
birbirine bağlayarak Layer Options ayarlarından ‘New Set From Linked’
komutunu kullanabilirsiniz.
<<< LAYER’da Saydamlık >>>
Çalışma sırasında blur, feather ile yumuşatılmış, kenarları dağınık
halde piksellerden oluşan bir layer’ı seçmek, böyle bir layer’a özel
efekt uygulamak bize sağlıklı sonuçlar vermeyebilir. Layer araç
paletindeki küçük ikonlardan ‘Lock Transparency’ ile böyle bir çalışma
sorunsuzca yapılabilir.
<<< LAYER MODE’larıyla Tek Renk Hakimiyeti >>>
Photoshop içerisinde renkli bir görseli ilk önce Grayscale moduna
çevirdikten sonra Duotone ile bir ya da en fazla 4 rengin karışımı ile
özel efektler üretebilme imkânımız var. Bu çözümün yanında basit bir
önerimiz daha söz konusu: Layer Mode’larından Luminosity ve Color
seçeneklerini bu tür çalışmalarda kullanabilirsiniz. Örnek resimde
Layer2’nin yapısını inceleyin.
<<< PURGE >>>
Yoğun çalışmalarda, kopyalanan öğelerden, yapılan işlemlerden dolayı
History aracının dolması, kullanılan belleğin azalmasıyla Photoshop’un
performansında azalma görülür. Edit menüsü altında bulunan Purge’e
baktığımızda dört seçenek görürüz: Undo geri alma işlemlerini,
Clipboard; kopyalama yapıştırma yaptığımız Clipboard hafızayı,
Histories history paletindeki listeyi resetleyerek hafızadan siler. All
seçeneği ise hepsini birden resetleyerek RAM’de yer kaplayan bilgileri
silerek boşaltır.
<<< ADJUSTMENT LAYER >>>
Layer menüsünden ve Layer araç paletinden ulaşabileceğiniz adjustment
layer’la renkler üzerinde istediğiniz kontrolleri ve değişiklikleri
yapabilir, istediğiniz zaman geri dönebilir ya da iptal edebilirsiniz.
Orijinal belgenizde hiçbir etki ve değişiklikte bulunmadan, denemeler
içerisinde farklı etkiler oluşturabilirsiniz.
<<< Pratik Seçimler >>>
Photoshop içerisinde layer’da, Alpha kanallarında yer alan pikselleri
hızlı ve pratik bir biçimde seçmek için klavyeden command tuşu basılı
durumdayken mouse ile layer’a, alpha kanalına, path’e tıkladığınızda
seçim gerçekleşir. Layer’ları ve Alpha kanalındaki maskeyi Select
menüsünden Load Selection’ı kullanarak da Layer ve Alpha kanalını
seçili duruma getirebilirsiniz.
<<< TRANSFORM SELECTION >>>
Seçim alanını istediğiniz biçimde büyütüp, açı verebilir, perspektif
etkisi yaratabilirsiniz. Özel gölgeleme tekniklerinde, aynı forma sahip
farklı büyüklükteki nesneler için kullanabileceğiniz bir araç.
Selection menüsü altında bulunan Transform Selection ancak çalışma
alanında bir seçim olduğunda aktif hale gelir.
<<< COPY MERGED >>>
Onlarca layer’lı bir çalışmanızda ister tüm alanı, ister bir bölümünü
seçip, seçim alanı içerisinde kalan gizlenmiş layer’ları görmeyen
sadece aktif olan layer’ları gören Copy Merged komutu uygulandığında
seçim alanı içerisinde kalan tüm layerlara, Flatten Image komutu
uygulayarak hafızasında layer’ları birleştirerek kopyalar ve
istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.
<<< TIFF Formatında CLIPPING PATH >>> Photoshop
içinde yaptığımız dekupajları FreeHand programına TIFF formatında
Clipping Path özelliğinde kaydedip aktarabiliyoruz. EPS formatında
Clipping Path daha kolay ve daha bilinir ama FreeHand programı
içersinde sorunsuzca film çıkışa gönderilebiliyor.
<<< LAYER MODE’larıyla Özel Efektler >>>
Layer Mode’larının birbirleriyle çarpıştırılması sonucu hoş görüntüler
elde edebilirsiniz. Bu çalışmamızı RGB renk modunda uygulayacağız.
Herhangi bir görsel açın, görselimiz RGB değilse Image/Mode sekmesinden
RGB renk modunu seçerek dönüştürün. Son kontrollerden sonra çalışmaya
başlayabiliriz. Görselimize Image/Adjust/ Invert komutunu uygulayın.
Background’da bulunan çalışmamızı yeni bir layer olarak çoğaltın. Layer
modunu Difference seçeneğine getirerek, Toolbox’tan Airbrush aracına
tıklayın. İstediğiniz fırça büyüklüğünde ve her seferinde farklı renk
tonlarında boyamalar yapın. Bu şekilde farklı alternatifler
üretebilirsiniz. Çalışmanızı Offset baskı tekniğinde kullanmak
isterseniz tüm layer’ları birleştirdikten sonra CMYK renk formatına
çevirerek yerleştirebilirsiniz.
<<< QUICK MASK-1 >>>
Quick Mask çalışma alanında bir seçili alan olması durumunda klavyeden
-Q- harfine basarak devreye giren ve bu alan üzerinde Brush araçlarıyla
boyayarak alan ekleme ve çıkarma yapabileceğimiz bir tekniği bize
sunar. Bunun yanında var olan bir seçili alanı Quick maska
dönüştürdüğümüzde uyguladığımız Distort filtreleri sayesinde farklı
görünümler elde edebiliriz. Örnek görselimizde bir seçili alan yaratıp
(1) onu Quick Maska çevirdik (2) ve Distort'tan Wave Efektini
uygulayarak görselimizde bordür oluşturduk (3). Sonra da var olan Quick
Mask’ı tekrar klavyeden -Q- harfine basarak seçili duruma getirdik.
Seçili alandan yararlanarak görselimizin dış alanını boşaltarak Layer
Style’den farklı etkilerde bulunduk.
<<< QUICK MASK-2 >>>
CMYK renk formatında bir görsele RGB renk formatında çalışan filtreleri
uygulayamazsınız. CMYK formatında iken, Alpha kanalında yapılan
çalışmalara RGB renk kanalında çalışan filtrelerden bazıları
uygulanabilir, Quick Mask'ta da RGB renk kanalında çalışan filtre
gruplarından bazılarını çalıştıralabilir, seçili alan uygulayarak,
seçim alanını Quick Mask'tan çıkardıktan sonra renk araçlarıyla veya
tercih ettiğiniz farklı araçlarla müdahale edebilirsiniz. Etkisi
görsele direkt uygulanmasından daha iyi olmaz ama gereksiz yere RGB
-CMYK dönüşümlerinin önüne geçebilir.
<<< LAYER OPACITY Değeri Düştüğünde Dikkat! >>>
Photoshop içerisinde sıklıkla kullanılan Auto Select Layer seçeneği ne
yazık ki her opacity değerinde çalışmıyor. Layer’ın opacity değeri
50’nin altına düştüğünde Auto Select Layer opacity değeri düşük layer’ı
görmeyerek direkt alttaki layer’ı seçiyor.
<<< CREATE LAYER >>>
Photoshop içersinde bir yazı yazın ve drop, bevel, stroke gibi
özelliklerde yazıya efekt uygulayın. Ardından Layer menüsünden Layer
Style/ Create Layer komutunu uygulayın.
<<< Hassas Rötuşlar >>>
Servis bürodan gelen ya da kendi dia bankımızda bulunan görsel
fotoğraflarda istediğimiz gibi renk tonlamalarını yakalayamayız.
Özellik insan yüzlerinde ışık patlamaları, gözlerin etrafında yoğun
gölgeler istemeyen sonuçlar oluşur. Deformasyona uğratmadan, bölgedeki
piksellerin tonuyla oynayan Dodge ve Burn Tool araçları bazen hayat
kurtarır.
<<< Kullanmadığınız LAYER’ları Gizleyerek Kaydedin >>>
Öyle çalışmalar olur ki 20-30 layer kullanmak zorunda kalır, Photoshop
belgemiz yüzlerce MB oluverir. Örnek resimde gördüğünüz gibi aynı
belgeyi tüm layer’ları gizleyerek kaydettiğimizde 20 MB bir farkın
olduğunu görebilirsiniz. Layer Set’lerle çalıştığınızda gizleme ve
gösterme çok daha kolay olacaktır.
<<< Seçim Alanını LAYER Yapmak >>>
Background ya da bir layer’da herhangi bir araçla oluşturduğunuz seçim
alanına Command+J tuş kombinasyonunu (Layer via Copy) uyguladığınızda
seçim alanı içersinde kalan pikseller yeni bir layer olarak üstünde
oluşur. Aynı seçim dahilinde Command+Shift+J tuş kombinasyonuyla (Layer
via Cut) seçim alanı içinde kalan pikseller oradan kesilerek bir üst
layer’ı oluştururlar.
<<< SHIFT Tuşuyla Sürükle Bırak >>>
Photoshop içerisinde aynı değerlerde iki farklı, açık durumda çalışma
belgeniz olduğunu düşünelim. Bir belgeden diğerine layer’ları, linkli
yada tek başına taşıma yaparken Shift tuşuna basılı tutarak taşımanız
durumunda sürüklenen layer sayfaya göre hangi koordinatlarda ise
taşındığı belgede de aynı koordinatlarda otomatik olarak yerleşir,
sayfanın neresine bırakırsanız bırakın fark etmez.
<<< HEALING BRUSH >>>
Aracı kullanmak için Stamp aracında olduğu gibi Alt tuşuna basarak
dokuyu taşıyacağımız bir merkez alıyoruz, ardından gerekli yerlerin
rötuşuna başlayabilirsiniz. Stamp aracından ayrılan en önemli özelliği
“Clone” yapıldığı bölgenin pikselleriyle homojen bir yapıyla kaynaşması
ve piksellerin renk ve doku bilgisini alarak taşınan dokuyu bu bilgiler
içerisinde aktarması.
<<< PATCH TOOL >>>
Doku taşıma konusunda şaşırtıcı bir yeteneğe sahip. Rötuşun yapılacağı
alanı Patch Tool aracıyla çizerek belirliyorsunuz, sonra bu alana
giydirmek istediğiniz dokunun üzerine seçili alanı sürüklüyorsunuz,
hepsi bu kadar. Rötuş, çalışmanızın hassaslığına göre Patch Tool ile
alanı belirledikten sonra Feather değeri verebiliyorsunuz.
<<< SNAPSHOT >>>
Bildiğiniz gibi History araç paleti yaptığımız işlemleri tek tek
hafızasına alarak istenildiğinde geri alıp, sonra tekrar çalışmaya
başlayabildiğimiz bir araç. Çalışma içinde oluşturduğumuz etkilerde
karar veremediğimizde, devam ederek farklı etkiler yakalamak
istediğimiz olur. Böyle bir karar öncesi çalışma ekranımızın ve
layer’ların tüm özellikleriyle aynı belge içerisinde bir yedeğini
alarak çalışmanın sonunda karşılaştırmasını yapmak için History araç
paletindeki Snapshot’ı kullanmak oldukça pratik bir çözümdür.
<<< Pratik LAYER Kopyalama >>>
Photoshop’ta içinde bulunduğunuz layer’ın kopyasını üretmek için çok
basit bir önerimiz var. Layer’da iken klavyeden alt tuşuna basarken
yönlendirme oklarından herhangi birine bir kere basmanız yeterli.
<<< LAYER Birleştirme >>>
Layer paletimizde, çalışmanın netleştiği bir noktada onlarca
Layer’ımızı birbirleriyle birleştirir çalışmayı toparlarız. Menüden ve
layer options’tan birleştirmeleri kontrol edebileceğimiz gibi klavyeden
de gerekli ayarlamaları yapabiliriz.
Command+E tuş kombinasyonuyla aktif olan layer bir altındaki layer’la
birleşir. Command+Shift+E, komutunu verebilmek için aktif bir layer’da
olmanız gerekiyor. Layer araç paletinde gizlenmiş layer’Iarın dışında
tüm layer’ları birleştirir. Background layer’ında iken verilirse tüm
layer’lar background’da bütünleşir. Birbirine link’lenmiş layer’ların
hepsini Command+E ile bir kerede birleştirebilirsiniz.
<<< TOOL BOX Renk Kontrolü >>>
Çalışmalarımız sırasında tool box’taki foreground ve background
renklerini resetler, yer değiştirir, çalışma alanı içersinden damlalık
aracıyla renk örneği alırız. Tool Box renklerini resetlemek için
klavyeden ‘D’ tuşuna bir kere basmanız durumunda renkler siyah ve
beyaza döner, ‘X’ tuşuna bastığınızda foreground ile background
renkleri yer değiştirir.
Damlalık ikonuna tıkladıktan sonra alt tuşuyla örnek bir görsele
tıkladığında background rengi için örnek alırız. Shift tuşuyla
tıkladığımızda ‘Point Sample’lar bırakır, renk düzeltmelerinde çalışma
alanının renk dağılımını info araç paletinden kontrol edebiliriz.
Swatches renk paletinden örnek alırken, background için command tuşuna
basarak tıklamanız gerekmektedir. Alt tuşuyla swatches renk paletine
tıkladığımız, mouse’un kursörü makas’a dönüşerek tıklanan rengi oradan
keserek alıyor.
<<< GRADIENT MAP >>>
Image/ Adjustment/ Gradient Map’i açtığınızda bir degrade çalışması
yapıyor hissini verecektir. Özel oluşturabileceğiniz renkler, bazı
durumlarda ‘Reverse’ ile zıt kombinasyonlarla etkili ve kolay bir sonuç
için kullanılabilir.
Alıntı...